-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3731 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

مسئله ارتباط فكري و مذهبي ايران و آمريكا يك مسأله مهم است چرا ايران به امريكا فقط از جنبه خوي جنايتكارانه مي نگرد اين درست است ولي چرا ما از جنبه هاي علمي و پيشرفتهايي كه كرده است استفاده نميكنيم؟



مقام معظم رهبري چنين پاسخ ميدهند: خيلي از كشورها هستند كه وابسته به آمريكا و مراود با او هستند؛ سران آنها، دوستان آمريكا هستند و در آن كشورها، اجازهي كمترين اهانتي به آمريكا داده نميشود. آمريكا، براي آن كشورها چه كار كرد؟ كدام مشكل آنها را برطرف كرد؟ كدام نقطة كور زندگي آنها را باز نمود؟ كدام ثروت را روي سرشان ريخت؟ كدام خير را به طرف آنها سرازير كرد؟ چرا نسبت به اقتدارات آمريكا مرعوب ميشويد؟

به عكس، آن كشورهايي كه در خانه را به روي اين دزد خائن باز گذاشتند، وارد شد و هرچه بود، برد. اگر اعتباري داد، براي اين داد كه با آن اعتبار، به بازارهاي خود او بروند و دولا پهنا قيمت را حساب كنند، جنس بخرند، تا كارخانههايش بچرخند. اگر وام داد، براي اين داد كه با آن وام محصولات خودش يا همپيمانانش را بخرد. اگر سلاح داد، براي اين داد كه از دشمنان او ـ نه از دشمنان خودشان ـ با اين سلاح دفاع كنند. نمونهاش، رژيم گذشتة ما است.

اين طور نيست كه اگر آمريكا با كشوري بد بود، آن كشور ديگر نتواند در دنيا نفس بكشد، و اگر خوب بود، آن كشور ديگر خيالش آسوده باشد. خود آمريكاييها، اين گونه تبليغ و وانمود ميكنند كه اگر كشوري با آنها بد باشد، تمام راهها به روي او بسته خواهد بود. نه، اينطور نيست. يازده سال است كه شعار مرگ بر آمريكا از دهان مردممان نيفتاده، راهها هم روي ما بسته نبوده است. اگر ما تلاش و همت كرديم، توانستيم راه خودمان را باز كنيم. مگر دنيا متعلق به آمريكا است؟! اين زورگويان قلدر متكبر فاسد كه ادعاي مالكيت دنيا را ميكنند، چه كساني هستند؟ غلط ميكنند. اگر اينها با كسي دوست بودند، خيرات و بركات بر سر آن ملت نازل نخواهد شد. اينها با مردمي كه دوست هستند، مايهي بدبختي و رو سياهي آن ملت ميشوند. در جاي ديگر نيز ميفرمايند: اين سوال خيلي مهمي است . من اين جا چند نكته را در همين زمينه عرض ميكنماول اين كه نفي غرب به هيچ وجه به معني نفي تكنولوژي و علم و پيشرفت و تجربه هاي مقصود همان رجعتي است كه اول امام حسين (ع) بعد حضرتامير (ع) و بعد حضرت رسول(ص) و بعد باقي ائمه رجوع مي نمايند .

برگرفته از : 1ـ معاد،استاد مطهري (ره)







غرب نيست و هيچ عاقلي چنين كاري را نمي كند .نفي غرب به معناي نفي سلطه ي غرب است؛ كه هم سلطة سياسي مورد نظر استهم سلطة اقتصادي هم سلطة فرهنگي. من در اين فرصت اندك در زمينة سلطة فرهنگي غرب چند جمله يي ميگويم شايد ان شاء الله براي شما مفيد باشد .

ببينيد فرهنگ غرب مجموعه يي از زيباييها و زشتيهاست. هيچ كس نمي تواند بگويد فرهنگ غرب يكسره زشت است نه مثل هر فرهنگ ديگري حتما زيباييهايي هم دارد . هيچ كس با هيچ فرهنگ بيگانه يي اين گونه بر خورد نمي كند كه بگويد كه ما در خانه مان را صد درصد روي اين فرهنگ ببنديم.

نه، فرهنگ غرب، مثل فرهنگ شرق، مثل فرهنگ هر جاي ديگر دنيا، يك فرهنگ است كه مجموعهايي از خوبيها و بديهاست و يك ملت عاقل و يك مجموعة خردمند، آن خوبيها را ميگيرد، به فرهنگ خودش اضافه ميكند، فرهنگ خودش را غني ميكند و آن بديها را رد مي كند . همان طور كه گفتيم در اينزمينه بين فرهنگ اروپايي، غرب، آمريكايي، آمريكاي لاتين، آفريقا و ژاپن فرقي نيست و هيچ تفاوتي ندارد؛ و در اين حكمي كه ميگويم، همه يكسان هستند . ما در مقابل هر فرهنگي كه قرار مي گيريم به طور طبيعي تا آن جايي كه مي توانيم بايد محسّنات آن را بگيريم و چيزهايي كه مناسب ما نيست بد و مضر است، و با چيزهايي كه به نظر ما خوب است منافات دارد، آن را رد كنيم؛ اين اصل كلي است . منتها در زمينة فرهنگ غربي نكتة مهمي وجود دارد كه من دلم مي خواهد شما جوانان به اين نكته توجه كنيد.

فرهنگ غرب ـ يعني فرهنگ اروپاييهاـ يك عيبي دارد كه فرهنگهاي ديگر تا آن جايي كه ما مي شناسيم، آن عيب را

ندارند و آن سلطه طلبي است .اين قطعاً دلايل انساني و جغرافيايي و تاريخيايي دارد . از اولي كه اينها در دنيا به يك برتري علمي دست پيدا كردند سعي كردند همراه با سلطة سياسي و اقتصادي خودشان -كه به شكل استعمار مستقيم در قرن نوزدهم انجاميد -فرهنگ خودشان را هم حتما تحميل كنند . اينها با فرهنگ ملتها مبارزه كردند؛ اين بد است . ملتي مي گويد فرهنگ من بايد در اين كشور جاري بشود .اين چيز قابل قبولي نيست هر چند هم خوب باشد، آن ملتي كه اين فرهنگ بر او دارد تحميل مي شود اين را نمي پسندد . شما يقينا خوردن نان و ماست را به ميل و اشتهاي خودتان، ترجيح مي دهيد به اين كه چلوكباب را به زور در دهن شما بگذارند و بگويند بايد بخوري! وقتي كاري زوركي و تحميلي شد، وقتي از موضع قدرت انجام گرفت، وقتي متكبرانه و مستكبرانه تحميل گرديد هر ملتي آان را پس مي زند؛ بايد هم بزند . مثلا كروات يك پديده ي غربي است . غربيها اين را مي خواهند، دوست ميدارند و با سنتشان هماهنگ است، اما اگر شما كه اهل فلان كشور ديگر هستيد و حالا تصادفا كت و شلوار را انتخاب كرده ايد چنانچه كروات نزديد يك آدم بي ادب محسوب مي شويد چرا ؟اين فرهنگ شماست تقصير من چيست ؟ اگر كت و شلوار پوشيديد بايد پاپيون و كروات را بزنيد؛ و الاّ در فلان مجلس رسمي راه نداريد؛ يك ادم بي ادب و غير منضبط و بي نزاكت تلقي مي شويد! اين آن تحميل فرهنگ غربي است . زن غربي، يك روشهايي دارد . آنها نسبت به مسالة





زن و روش زن و پوشش زن و ارتباطش با مردان و حضورش در جامعه، يك فرهنگي دارند ـ خوب يا بد بحثي سرآن نداريم ـ اما سعي دارند اين فرهنگ را به همه ملتها تحميل كنند! در باب فرهنگ غربي، اين بد است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.